Hükümet tarafından son yıllarda Adıyaman’a yapılan eğitim yatırımları, eğitim kalitesine bir türlü yansıtılamıyor. Özellikle son LYS sonuçları ile ilgili yapılan değerlendirmeler ile ortaya çıkan istatistikler, eğitim kalitemizin hangi boyutlarda olduğunu ortaya koyuyor.
Adıyaman İl Milli Eğitim Müdürlüğü 2015 LYS sonuçlarını okullardan isteyerek okulların durumunu istatistik halinde değerlendirdi. İstatistiklerden çok ilginç sonuçlar çıktı. Puan türleri ve netler üzerinden her ders ve puan türü için ayrı ayrı yapılan değerlendirmede Adıyaman’ın her ders ve puan türünde Türkiye ortalamasının altında kalmış olması dikkatleri çekti. Son LYS sonuçlarına göre Adıyaman ve ilçeleri arasında yapılan istatistiklerde birinci sırada olan Adıyaman’ın matematik alanındaki ortalaması 8.50 iken bu oran geometride 3.27, fizikte 4.36, kimyada 6.28, biyolojide 7.84, Türkçede 19.58, coğrafya-1’de 9.20, tarihte 12.93, coğrafya-2’de 5.53, felsefede 10.97 ve yabancı dilde 8.92 olarak tespit edilmiş. Bu oranlarda gösteriyor ki Adıyaman’da özellikle sayısal alanında öğrencilerin ciddi eksikleri var.
Yapılan sınavın bu sene için zorlayıcı olduğunu ifade eden eğitimciler bunun bir mazeret olduğunu ancak durumun vahim olduğu gerçeğini örtemeyeceğini belirttiler. Konu ile ilgili değerlendirmelerine başvurduğumuz bazı eğitimciler okulların donanım ve benzeri ihtiyaçlarının karşılanmadıkça, okullar arasında ayrım yapılmaya devam edildikçe, öğretmenlerin görüşlerine başvurulmadıkça ve güvenli ve sağlıklı bir çalışma ortamı hazırlanmadıkça söz konusu durumun devam edeceğini ifade ettiler.
Görüşlerini aldığımız eğitimcilerin dikkat çektiği bir diğer nokta ise TEOG tercihleri sırasında inanılmaz reklam kampanyaları yürüten okulların ifade ettikleri başarı oranlarının gerçekle örtüşmediği ve bu okulların sıralamada son sıralarda yer aldığı ifadeleri oldu. Söz konusu okulların yüksek puanlı öğrencileri kapmak için diğer okulları reklam kampanyaları ile karaladıklarını, gerçeklerle örtüşmeyen istatistikler ileri sürerek velileri yanılttıklarını, ortaokulların rehber öğretmenleri ve idarecileri ile anlaşmalı olarak velilerde tercihleri hususunda baskı oluşturduğunu ifade eden eğitimciler, İl Milli Eğitim Müdürlüğünün bunun farkında olduğunu ancak duruma seyirci kalındığını vurguladılar. ÖSYM’nin YGS ve LYS istatistiklerini okullar ve İl Milli Eğitim Müdürlükleri ile paylaşmamasının veya geç paylaşmasının bu ve benzeri sorunlara sebep olduğu eğitimciler tarafından en çok şikayet edilen konular arasında yer alıyor.Ayrıca TEOG yerleştirmelerinin devam ettiği şu günlerde görüşlerine başvurduğumuz veliler de oldukça şikayetçiler. Köy okullarından veya il dışından merkezdeki okullara yerleştirilen öğrencilerin velileri bazı okulların nakil ve yerleştirme sürecinin devam ettiği bu günlerde taban puanlarını yükseltmek için düşük puanla yerleşen öğrencilere “pansiyonumuzda yer kalmadı, kontenjanımız doldu” gibi ifadelerle başka okulları adres göstererek yönlendirildiklerini, bunu yapan okulların sıralamada çok düşük puanlar elde eden okullar olduğunu belirttiler. Öğrenci velileri bu konuda öğrencilerinin baskı altında olduğunu ve mağdur olduklarını söylediler.